بسم الله الرحمن الرحیم
عدالت در نهج البلاغه / قسمت اول

سومین اصل در مکتب حضرت امام خمینی ره بر اساس اندیشه و معرفی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی عدالت است. عدالتی که به فرموده ایشان زاویه برجسته ای از معنویت و عقلانیت مکتب حضرت روح الله است .
عدالت در معارف بشری، کاربرد بسیار وسیعی دارد. با توجه به معانی و کاربردهای مختلف آن در حوزه های زندگی مردم، می توان آن را از زاویه های گوناگون مورد بررسی قرار داد.
🔰یکی از حوزه های مورد بررسی «عدالت در حوزه علوم اجتماعی، و وضع قوانین و روابط اجتماعی انسان» است.
✨و لَقَد أَرسَلْنا رُسُلَنا بِالبَیِّنات و أَنْزَلنا مَعَهُمُ الکتابَ والمیزانَ لیِقُومَ النّاسُ بِالقِسطِ
هدف از ارسال رسل عدالت است ،البته براساس قوانین الهی که در کتب آسمانی آمده است .
✨امام علی علیه السلام علت پذیرش حکومت را جلوگیری از ستم ستمگران معرفی می کند و می فرماید: «سوگند به خدایی که دانه را شکافت! اگر خدا از دانشمندان تعهد نگرفته بود که در برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی ستم دیدگان سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر گردنش انداخته و رهایش می ساختم.
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
عدالت در نهج البلاغه / قسمت دوم
❓❓اما ریشه این عدالت چیست ؟ با تبیین این کلام ، دلیل سخن رهبر فرزانه انقلاب که عدالت را در مکتب امام زیرمجموعه معنویت معرفی فرمودند ، آشکار میگردد.
حضرت علی علیه السلام درخطبه ۸۷ در توصیف بهترین و محبوبترین بندگان خدا میفرمایند :
«عباد الله !ان من احب عبادالله ، عبدا اعانه الله علی نفسه » و در ادامه بعد از برشمردن ویژگی های این محبوبترین ها بیان میدارند «قد الزم نفسه العدل، فکان اول عدله نفی الهوی عن نفسه»
ریشه ، مقدمه و اولین گام در راه عدالت ، مبارزه و مجاهدت با هوای نفس و زیاده خواهی اوست .
✅چرا مبارزه با نفس عدالت است ؟
عدل به معنای قرارگرفتن هرچیز در جا و جایگاه خویش است . حضرت در توصیه به تقوا ، در نهج البلاغه میفرمایند : بندگان خدا بخاطر هماهنگی با هدفی که برای آن آفریده شده اید ، تقوا پیشه کنید.
پس مقابله با نفس که مقدمه تقواست نشانه و اولین بروز و ظهور عدالت است .
📚منابع:
نهج البلاغه ، خطبه ۳
نهج البلاغه، خطبه۸۷
نهج البلاغه، خطبه۸۳
جمعه / ۲
حدید / ۲۵
ادامه دارد …
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
حمیدرضا مهدوی ارفع
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•