سرآغاز > موضوعات > نهج البلاغه > امام نهج البلاغه ای ما > امام نهج البلاغه ای ما / عدالت در مکتب امام

امام نهج البلاغه ای ما / عدالت در مکتب امام

­ امام نهج البلاغه ای ما
عدالت در مکتب امام
قسمت اول

عدالت دغدغه‌ی همیشگی و تاریخی بشر بوده و به تبع احساس نیاز به عدالت که در طول تاریخ تا امروز در مردم عمومیت داشته، متفکران بشر، فیلسوفان و حکما در این مقوله وارد شدند و دغدغه‌ی آنها بوده است. بنابراین از قدیم‌ترین دورانهای تاریخ تا امروز درباره‌ی عدالت و عدالت اجتماعی به همین معنای عام، بحث شده، نظریه داده شده؛ لیکن نقش ادیان استثنائی است. یعنی آنچه که ادیان در طول زمان راجع به عدالت گفتند و خواستند و اهتمام کردند، بی‌نظیر و استثنائی است. در نظرات حکما و اندیشمندان، آن اهتمام ادیان مطلقاً مشاهده نمیشود.

رهبر بصیر انقلاب اسلامی در بیان شاخصه های مکتب امام ره که برگرفته از اسلام ناب است ، عدالت را سومین بعد آن معرفی می نمایند ، هرچند بنظر ایشان عدالت ظهور و بروز عقلانیت و معنویت است، اما بخاطر برجستگی خاص در مکتب و اندیشه حضرت امام ره ، به عنوان بعد سوم مکتب قابل بررسی و تامل است .

در مکتب حضرت امام ره و اندیشه ناب رهبری اعتقاد به مبدا و معاد پشتوانه اعتقادی عدالت است .واگر در جوامع غربی ،علیرغم توسعه اقتصادی ، رشد علمی و فن آوری ، نشانی از عدالت اجتماعی یافت نمیشود ، عدم وجود اعتقاد به مبدا و معاد و جهان بینی توحیدی است .

✅مصادیق عدالت :

بهره مندی و تکیه بر طبقات ضعیف ، محرومان و مستضعفان
ساده زیستی و پرهیز از اشرافیگری مسولان
محرومان ولی نعمتان مسئولان
برخواستن مسئولان از متن مردم
دوری مسئولان از کانون های قدرت و ثروت
و…

✅گستره عدالت:

حضرت امام میفرمایند:
“عدالت را اجرا کنید ، عدالت را برای دیگران نخواهید ، در رفتار عدالت داشته باشید ، در گفتار عدالت داشته باشید “

✅عدالت اجتماعی،هدف حاکمیت الهی :

عدالت به عنوان یک ارزش عقلانی و انسانی تکلیفی الهی و هدف حاکمیت الهی است .اگر کشوری درعلم و فن آوری پیشرفت کرد اما عدالت اجتماعی در آن محقق نشده باشد ، این پیشرفت با منطق اسلام مخالفت دارد .
در مکتب حضرت امام شاخص پیشرفت اقتصادی ، عدالت و بهره مندی طبقات محروم از رونق و پیشرفت اقتصادی است .

امام بزرگوار ما با انقلاب اسلامی در ظلمات مدرنیته ، مسیر بشر را عوض کرد و یک تغییر بزرگ انجام گرفت؛ انقلاب یک حرکت پیشبرنده است که ما را به‌سمت هدفهای بزرگ حرکت داد. این هدفها که انقلاب و امام انقلاب، ما را به‌سمت این هدفها حرکت دادند ، در حاکمیّت دین خدا خلاصه میشوند .. حاکمیّت دین خدا به‌معنی عدالت اجتماعیِ به‌معنای واقعی است، به‌معنای ریشه ‌کنی فقر است، به‌معنای ریشه‌کنی جهل است، به معنای ریشه‌کنی استضعاف است.

✅عدالت ،زینت متقین :

امام سجاد (ع) در دعای مکارم الاخلاق خطاب به خدای تبارک و تعالی میفرمایند:
«حلنی بحلیه الصالحین والبسنی زینهالمتقین فی بسط العدل و کظم الغیظ …..»؛ «خدایا! مرا مزین کن به زینت صالحان، مرا بپوشان به لباس زیبای پرهیزگاران و متقیان (بعد برای اینکه مردم بفهمند که او زینت صالحان و جامه متقیان را چه می شناسد، می فرماید». فی بسط العدل؛ در گسترش دادن به عدالت. زینت صالحان و جامه زیبای متقیان این است که عدالت را گسترش بدهند.

•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•

جستجو کنید

حمیدرضا مهدوی ارفع - برنامه به توان خدا شبکه نهال

برنامه به توان خدا ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۶-شرح حکمت ۲۴ نهج البلاغه

۱۶ مهر ۱۳۹۶ مطابق هر هفته برنامه «به توان خدا» با حضور حجت ‌الاسلام و المسلمین …

حمیدرضا مهدوی ارفع - برنامه به توان خدا شبکه نهال

برنامه به توان خدا ۹ مهر ماه ۱۳۹۶-شرح حکمت ۲۲ نهج البلاغه

۹  مهر ۱۳۹۶ مطابق هر هفته برنامه «به توان خدا» با حضور حجت ‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *