سرآغاز > در رسانه ها > حاکم اسلامی در حکومت‌ مشروعیت را از خداوند می‌گیرد

حاکم اسلامی در حکومت‌ مشروعیت را از خداوند می‌گیرد

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا مهدوی ارفع صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با تشریح دلایل مشروعیت و مقبولیت ولایت و حکومت از منظر قرآن و نهج‌البلاغه، اظهار کرد: اخیرا یکی از مسؤولان نظام جمهوری اسلامی مطلبی را با استناد به نهج‌البلاغه در رابطه با مشروعیت ولایت و حکومت مطرح کردند، که بعضا علمای بزرگ در مقابل این صحبت موضع گرفتند.

وی با بیان اینکه در نهضت جهانی نهج‌البلاغه یک جواب منطقی از متن نهج‌البلاغه به ایشان داده شد، عنوان کرد: با توجه به خطبه سوم نهج‌البلاغه، امیرالمؤمنین(ع) در این خطبه می‌فرمایند، مردم به‌سمت من استقبال کردند و به حکومت من مشروعیت دادند که حکومت را بپذیرم و ما اگر بخواهیم فقط از این مطلب استفاده کنیم و بگوییم امام علی(ع) که امام معصوم بود مشروعیتش را از مردم گرفته چه برسد به حکومت دیگران که مثلا ولایت فقیه است و به دو بند دیگر خطبه که دلایل مشروعیت در آن آمده است را ذکر نکنیم اشتباه است.

حاکم اسلامی شرح نهج البلاغه حجت الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع

 کارشناس مسائل مذهبی در ادامه با اشاره به سخن امام علی(ع) در رابطه با پذیرش حکومت، افزود: امام علی(ع) می‌فرمایند اگر حضور فروان بیعت‌کنندگان و یاران نبود و حجت را بر من تمام نمی‌کردند و همچنین اگر خداوند از علما عهد و پیمان نگرفته بود که در برابر شکم‌بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند من مهار شتر خلافت را رها می‌کردم.

ارفع با تأکید بر اینکه امام علی(ع) سه عامل را در پذیرش حکومت عنوان کردند، خاطرنشان کرد: مردم به چند علت سخنان این مسؤول در جامعه را باور می‌کنند، اولین دلیل به‌خاطر این مسئله است که تقریبا ۹۹ درصد مردم نهج‌البلاغه را نخوانده‌اند و در آینده هم نمی‌خوانند، دومین مسئله به این علت است که فردی که چنین سخنانی را مطرح می‌کند یک روحانی است و مردم به صحبت‌های او به‌عنوان یک فرد طلبه مطمئن هستند و دلیل آخر این است که این فرد ۲۴ میلیون رأی در کشور دارد و این سخنان را از تریبون رسمی کشور بیان می‌کند.

حاکم اسلامی در حکومت‌ مشروعیت را از خداوند می‌گیرد

وی با بیان اینکه حاکم اسلامی در حکومت‌ مشروعیت را از خداوند می‌گیرد، تصریح کرد: این مسئله یعنی اگر خداوند به کسی مشروعیت نداده باشد حتی اگر آن فرد در جامعه به عدالت حکم کند، مشروعیت ندارد و مانند کسی است که در خانه غصبی کلاس قرآن برگزار نماید و عامل تأثیرگذاری یک حکومت برای استقرار مشروعیت خداوند و عهدی و پیمانیست که خداوند از آن‌ها گرفته است.
کارشناس مسائل مذهبی با تشریح اجتهاد در جامعه‌اسلامی، گفت: اینکه امام علی(ع) در دوره‌های قبل حکومت را نمی‌پذیرفتند، به دلیل مسئله اجتهاد است، زیرا امام علی(ع) به‌عنوان یک اسلام‌شناس اگر می‌خواستند در زمان خلیفه اول قیام کنند و حقشان را بگیرند جامعه به اختلاف کشیده می‌شد.

محبوبیت در بین مردم نشان‌دهنده علم و تخصص نیست.

ارفع با اشاره به مقبولیت حاکم اسلامی در جامعه، افزود: مقبولیت حاکم اسلامی در بین مردم بدین جهت است که مردم از علم و تخصص شما به نفع خودشان استفاده کنند و مقبولیت مردم ربطی به علم شخص ندارد یعنی اگر مردم به شما مراجعه نکردند دلیل بر این نمی‌شود که شما تخصص و علم انجام کاری را ندارید و خلاف این مسئله نیز وجود دارد که مثلا اگر شما محبوبیتی در بین مردم دارید نشان‌دهنده علم و تخصص شما است.
وی با تأکید بر اینکه مشروعیت امام علی(ع) از جانب خداوند است و این مسئله ربطی به مردم ندارد، عنوان کرد: اجتهاد یک حاکم اسلامی یعنی در زمانی که به صلاح است قیام کند و این موضوع یک وجهه مهم هم دارد که اقبال مردم را به‌همراه داشته باشد، که در زمان علما این مقبولیت با بیعت شکل می‌گرفت و در زمان حال حاضر با رأی‌گیری.

حضور مردم رکن بسیار مهم و اساسی در اثرگذاری حکومت است

کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: حضور مردم رکن بسیار مهمی و اساسی در اثرگذاری حکومت است ولی این مقبولیت به حکومت مشروعیت نمی‌دهد و و هر کسی اندکی در این سخنان این مسؤول تأمل کند متوجه تناقضات این صحبت‌ها می‌شود که جایگاه خداوند و عهد الهی در خلافت علما و ولایت فقیه کجا است؟
ارفع در ادامه با اشاره به سه خلیفه‌ای که پس از پیامبراکرم(ص) به جانشینی رسیدند، خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از این افراد مشروعیت و حتی در زمان خلیفه سوم مقبولیتی در بین مردم نداشتند و امام علی(ع) در زمان خلافت حاکم اول فرمودند بخدا سوگند آگاه باشید اولین فرد که جامه خلافت را بر تن کرد در حالیکه می‌دانست جایگاه من نسبت به حکومت‌اسلامی چون محور آسیابی است که آسیاب به دور آن حرکت می‌کند.

مشروعیت حاکم اسلامی ربطی به مردم ندارد

وی ادامه داد: پس اگر امیرالمؤمنین این مسئله را قبول داشتند که مردم به حاکم اسلامی مشروعیت می‌دهند چرا اعتراض کردند پس این مسئله نشان‌دهنده این موضوع است که مشروعیت حاکم اسلامی ربطی به مردم ندارد و این مسؤول بدون اینکه خواندن نهج‌البلاغه چنین اظهاراتی را بیان کرده است.
کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه ممکن است عده‌ای در جامعه نهج‌البلاغه را قبول نداشته باشند، عنوان کرد: خداوند در آیات قرآن‌کریم که در زمانیکه پیامبراکرم(ص) زنده بودند می‌فرمایند ولی امر همه شما خداوند است و سپس رسول خدا و بعد از پیامبر ولی شما کسی است که در حال رکوع صدقه داد، که شیعه و سنی به این موضوع معترفند که این شخص امام علی(ع) است.
ارفع ادامه داد: در زمان نزول این آیه مردم با امام علی(ع) بیعت نکرده بودند و این نشان‌دهنده این است که مشروعیت از جانب خداوند است و مقبولیت را مردم به حاکم اسلامی می‌دهند چه این حاکم ولی‌خدا باشد یا ائمه یا ولی‌فقیه.
وی  در پایان با اشاره به اینکه رهبری امروز جامعه ما نیز با مشروعیت خداوند است، افزود: با حضور مردم و رأی‌گیری نمی‌شود جایگاه ولی‌فقیه در جامعه‌اسلامی را تعیین کرد و این مشروعیت الهی باید کشف شود.
انتهای پیام/۶۸۰۲۶/م۴

Soroosh

باز هم امتحان کن

طرح بزرگ علی یاوران

نقل است که: ۱. بعد از رحلت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و …

من نهج البلاغه می خوانم

ماهیت انقلاب اسلامی جز منطق علوی نیست/باید فاصله بین تفسیر و عالم نهج‌البلاغه را روشن کنیم

   حجت‌الاسلام مهدوی ارفع: ماهیت انقلاب اسلامی جز منطق علوی نیست/باید فاصله بین تفسیر و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *