سرآغاز > موضوعات > نهج البلاغه > زیست اخلاقی در نهج البلاغه – قسمت اول و دوم

زیست اخلاقی در نهج البلاغه – قسمت اول و دوم

💠سه شنبه اخلاق عرفان

زیست اخلاقی در نهج البلاغه

قسمت اول

آنچه ما از اخلاق دیده ایم و میدانیم ، تحفظ بر آداب و رفتاری مردم پسند است .بدون توجه به ریشه های این آداب و سکنات .
اما آنچه در کتاب شریف نهج البلاغه دریافت میکنیم ، نگاهی جامع به اخلاق است .
اخلاق در منظر امام علی علیه السلام ، از بینش توحیدی ما نشات میگیرد و تا رفتارهای فردی واجتماعی ما را شامل میشود .

✅جایگاه اخلاق:

در خطبه ۱۷۶ عبارتی هست که امام(ع) می‌فرمایند : «ایاکم و تَهزیعِ الأخلاق و تَصریفَها»
استفاده از ایاک ، نشان از اهمیت و جایگاه اختصاصی اخلاق در انسان و جامعه بشری دارد .و به نظر این‌طور می‌آید که اگر اخلاق زیرپا گذاشته شود هیچ چیز سالم نمی‌ماند، نه اعتقادات، نه زندگی، نه سیاست، نه اجتماع و نه هیچ ارزش دیگر.

✅ریشه اخلاق

در کلمات امیرمؤمنان(ع) هست که: «التُّقی رئیسُ الاخلاق» تقوی رئیس اخلاق است.
نگاه کنید جامعه چقدر تقوی مداراست چقدر حریم نگه می‌دارد ، رعایت حقوق می‌کند.به همان مقدار اخلاق بر تمام زوایا و عرصه های زندگی انسان رنگ اخلاقی دارد . در عرصه فردی ، خانوادگی ، اجتماعی و بویژه سیاسی ، همان سیاستی که در عامه مردم با تقوا تناقض و تقابل دارد ملاک جامعه سالم همین است.

🍀🍂🍀🍂🍂🍂🍂🍀🍂🍀🍂🍀🍂

🍀🍂🍀🍂🍀
🍀🍂🍀🍂
🍀🍂🍀
🍀🍂
🍀
💠سه شنبه اخلاق عرفان

زیست اخلاقی در نهج البلاغه

قسمت دوم

✅تعریف و گستره اخلاق

درتعریف اخلاق چند دیدگاه وجود دارد:

💠بعضی اخلاق را خصلت های درونی میدانند ، یعنی پاک شدن از رذائل و متصف شدن به فضائل

💠بعضی نیز اخلاق را محدود به رفتارها میکنند .
اما تعریف و گستره اخلاق در منظر امام علی علیه السلام ، شامل بینش‌ها، ارزش‌ها، گرایش‌ها، روش‌ها، کنش‌ها و گویش‌ها. از نگاه نهج‌البلاغه در یک زیست اخلاقی، انسان باید همه موارد فوق را اصلاح ‌کند.

در خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه قاصعه ، امام‌علی(علیه السلام ) می‌فرمایند ، اگر قرار باشد ما در زندگی به چیزی تعصب بورزیم و از آن عبور نکنیم، آن اخلاق است:

«فَإن کانَ لا بُدَّ مِنَ العَصَبِیه.. فَلیکُن تعصُّبُکم لِمَکارمِ الْخِصالِ و مَحامِدِ الأفعالِ و مَحاسِنِ الأمورِ»

نکته زیبا اینجاست که امیرمؤمنان(ع) اخلاق را فقط خصلت نمی‌داند. فقط رفتار هم نمی‌داند. خصلت هست، رفتار هست، فراتر از این هم هست. همان‌طور که در ادامه خواهیم دید که ایشان میدان اخلاق را خیلی وسیع و در تمام امور زندگی می‌بیند.

«الّتی تفاضَلَت فیها المُجَداءِ و الْنُّجَداءُ مِن بُیوتاتِ العَرَبِ و یعاسیبِ القَبائِلِ»

این سه چیز مواردی است که انسان‌های بزرگوار و شایسته در آن از هم سبقت می‌گیرند؛

💠 یعنی اگر قرار باشد ما باهم مسابقه‌ای بدهیم در اخلاق است.!!!!

جامعه‌ای سالم است که باارزش‌ترین مسابقه‌اش در اخلاق باشد.

🌼 در ادامه خطبه میفرمایند: بهترین مسابقه انسانی در «بِالاخلاق الرَّغیبه..» است؛ یعنی اخلاق پسندیده. «والاَحلامِ العَظیمه..» خردهای بزرگ. «والاَخطارِ الجَلیلَه..» مقام‌های والا. «و الآثار المَحموده..» نشانه‌های نیکو.

✅مشاهده می‌شود که نوع نگاه امام(ع) به اخلاق نگاه وسیعی است.

✅✅در نتیجه بر اساس این تعریف و نگرش ، خودسازی ، جامع سازی میشود .

🍀🍂🍀🍂🍂🍂🍂🍀🍂🍀🍂🍀🍂

🌀منتظرسه شنبه های نهج البلاغه ای در این کانال ، با موضوع زیست اخلاقی باشید.🌀

•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
@mahdaviarfae
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•

جستجو کنید

حمیدرضا مهدوی ارفع - برنامه به توان خدا شبکه نهال

برنامه به توان خدا ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۶-شرح حکمت ۲۴ نهج البلاغه

۱۶ مهر ۱۳۹۶ مطابق هر هفته برنامه «به توان خدا» با حضور حجت ‌الاسلام و المسلمین …

حمیدرضا مهدوی ارفع - برنامه به توان خدا شبکه نهال

برنامه به توان خدا ۹ مهر ماه ۱۳۹۶-شرح حکمت ۲۲ نهج البلاغه

۹  مهر ۱۳۹۶ مطابق هر هفته برنامه «به توان خدا» با حضور حجت ‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *