سرآغاز > موضوعات > نهج البلاغه > تبیین نهضت جهانی نهج البلاغه > نهضت جهانی احیاء نهج البلاغه از سه منظر

نهضت جهانی احیاء نهج البلاغه از سه منظر

نهضت جهانی احیاء نهج البلاغه از سه منظر

یکشنبه نهج البلاغه ای

همانگونه که مستحضرید، نهضت جهانی احیاء نهج البلاغه که مدتی است به مدد الهی راه اندازی و در همین مدت کوتاه، فراگیر شده است  از سه منظر قابل تحلیل است:

۱. منظر علم زدگی: از این منظر ، نهج البلاغه اساسا اثری در رشد فرد و جامعه ندارد؛چون اهل این منظر، نهج البلاغه را کتاب علمی نمی دانند بلکه بعضا مخلّ به توسعه جامعه تلقی می کنند؛ لذا مانع ترویج نهج البلاغه چه در عوام و چه در خواص می شوند. در این باره خاطره ای شگفت آور از مخالفت آقای خاتمی با نهج البلاغه در دوران ریاست جمهوری اش دارم که مخلصش این است که در سال امیرالمومنین، استاد رحیم پور را به دفترش دعوت می کند و از اینکه وی در تلویزیون برای مردم نهج البلاغه خوانی می کند، به شدت گله و شکایت می کند و صریحا می گوید: ” امیرالمومنین که در حکومت داریرموفق نبود! اما ببین لیبرال دموکراسی صد سال است که جواب داده است؟!!

۲. منظر تخصص گرایی: از این منظر، نهج البلاغه خیلی کتاب خوب و حاوی مطالب متنوع اعتقادی و سیاسی و اخلاقی و … است اما کتابی در ردیف هزازان کتاب خوب دیگری که خواندنش مفید است. این گروه بیشتر به شرح و تفسیر نهج البلاغه بجای گسترش حضور نهج البلاغه در جامعه می اندیشند و در اکثر موارد بدون آنکه متوجه باشند، بجای بسط کلام مولا، ذهنیت های خویش را بر نهج البلاغه تحمیل می کنند و نامش را شرح نهج البلاغه می گذارند.

۳. از منظر عمیق راهبردی: از این نگاه، نهج البلاغه، تنها کتابی است که بی سروصدا و ریشه ای با تغییر نرم نگرشهای انسان و جامعه نسبت به زندگی، هدف، تعالی، دشمن شناسی، سیاست و…. گفتمان جامعه را از پوچگرایی ناشی از مادیگرایی و غربزدگی به گفتمان آرمانگرایی مبتنی بر حقیفت بینی و عقلانیت توأم با عدالت و معنویت متحول خواهد کرد و این تغییر گفتمان همان کار نرمی است که انبیا علیهم السلام در جامعه می کردند تا کم کم جامعه تحمل فراعنه و سلاطین و مُترَفین را ننموده و مقدمات سرنگونی جبهه باطل و جایگزینی جبهه حق فراهم میشد.

این طیف که در صدر ایشان رهبر حکیم نهج البلاغه ای انقلاب اسلامی قرار دارند، در حوزهء خواص، شرح و بسط واقعی و در حوزه عموم جامعه، مطالعه همگانی را استراتژی درست و گفتمان ساز می دانند.

نتیجه: تنها منظر و رویکردی که می تواند ظرفیت بی بدیل گفتمان ساز نهج البللاغه را شناسایی و فعال کند، منظر عمیق راهبردی مذکور است و نهضت جهانی احیاء نهج البلاغه همین منظر را اتخاذ نموده است.

Soroosh

جستجو کنید

صوت سخنرانی حجت الاسلام مهدوی ارفع هیات فاطمیون قم «عید الزهرا، وحدت یا تفرقه»

🔈 صوت سخنرانی: حجت الاسلام #مهدوی_ارفع هیات فاطمیون قم #عید_الزهرا_وحدت_یا_تفرقه #عید_الزهرا_انحراف_دروغ_تاریخی ✅کن فی الفتنه کابن …

عید الزهرا یا جواز تفرقه

بسم الله الرحمن الرحیم دلایل برادران افراطی ما، ڪه بدون فڪر و تحقیق و‌با نام …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *