سرآغاز > آثار > سخنرانی ها > علی علیه السلام معیار شناخت مومن

علی علیه السلام معیار شناخت مومن

علی علیه السلام معیار شناخت مومن

وَ لَوْ لا أَنْتَ یَا عَلِیُّ لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِی
و اگر تو اى على نبودى، اهل ایمان پس از من شناخته نمى شدند.

در این دعای شریف یکی از گهرهای گران قیمت ویران سنگی است که هر هفته در دعای ندبه از کنار آن عبور میکنند و امیدوارم یک روزی برسد که دعا ندبه خوانها از این معارف بهره کافی ببرند ، اینست که امام به ما می آموزد که تمسک به اهل بیت علیهم صرفاً یک رفتار اخلاقی یا حتی عبادی به معنایی خاص نیست.اهل بیت علیهم بعد از پیامبر عظیم شان اسلام تا قیامت تنها راه ارتباط با خدا هستند ،تنها راه کسب فیض از خدا هستند،تنها راه شناخت خدا وبعد محبت نسبت به خدا واطاعت خدا هستند.آنجایی که شما سیل حضور پیامبر اولوالعزم را از ابتدای دعای ندبه مرور میکنید تا به پیامبر عزیز میرسید .”إِلَى حَبِیبِکَ وَ نَجِیبِکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ” عرض می کند خدایا  تو اولین پیغمبر خودت را آدم ع قراردادی تا اینکه یک مدتی آن را بهشتی ساکن کردی “أَسْکَنْتَهُ جَنَّتَکَ إِلَى أَنْ أَخْرَجْتَهُ” تا زمانی که از آن بهشت مانند اخراج کردی ،بعد نوح را ،بعد ابراهیم ،موسی وعیسی تا امر.امیر المومنین علی معیار مومن سخنرانی حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع

امر یعنی چه؟!  “بِالْأَمْرِ إِلَى حَبِیبِکَ وَ نَجِیبِکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ،” تا امر شد به حبیب ونجیب تو پیامبر که به آنجا رسید،که اتفاقاً بهترین اتفاق بود.” فَکَانَ کَمَا انْتَجَبْتَهُ سَیِّدَ مَنْ خَلَقْتَهُ” و پیامبری که تو درست انتخابش کردی آقا همه مخلوقات بود. “وَ صَفْوَهَ مَنِ اصْطَفَیْتَهُ”  بین برگزیدگان برگزیده تر بود والی آخر.

“الْیَوْمَ اکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَاتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتى وَرَضیتُ لَکُمُ الْاسْلامَ دیناً”

امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودانِ) شما پذیرفتم.

سوره مائده ،آیه ۳

خوب پیامبر قرار بود چه کنند ،قرار بود زحمت تمام ۱۲۴ هزار پیامبر دیگر را کامل کنند که کردند ،لذا در روز غدیر خدا فرمود :

“إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ وَ”

در قرآن فرموده بوده اسلام تنها دین مقبول پیش خواست. اسلام زمان حضرت ابراهیم هم اسلام است.

ال عمران،آیه ۱۹

 

در جایی دیگر فرمود که       و من یتق غیر اسلام دین فویل منکر

کسی اگر از دین و روش غیر اسلام تبعیت بکند هیچ اش قبول نیست اما این میتوانید دست آویز انحراف باشد . میگویند خیلی خوب ماهم اسلام داریم ،حضرت موسی وپیامبران وحتی پیامبران دیگر هم اسلام است.که در قرآن به معنای عام آمده است.تسلیم دستورات خدا شدند.

در غدیر خم یک شاخصی قرار دادند و فرمود “الاسلام”  این اسلام منظورم بود.چه زمانی این اسلام ،اسلام شد ،زمانی که دست امیرالمؤمنین ع بالا رفت و به دستور خدا ،پیامبر موظف شد بگوید آقا تمام این زحمات سلسله یک جلیله انبیاء و حتی خود تا گره نخورد به درایت امیرالمؤمنین  و اولادش همه زحمات هدر میشود.چرا؟! چون در همین دعای ندبه میخوانیم “إِذْ کَانَ هُوَ الْمُنْذِرَ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ” پیامبرمنذر بود اما این هدایت کننده ای هم می خواهد که ذیل آن منذر وپیامبر اجرا کنند.واز دین محافظت کنند.هر قومی یک هادی دارد ، لذا هر پیامبری یک وصی هم دارد که این دستورات اجرا شود .خود قرآن فرمود آیه غدیر هم میفرماید

یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ ۖ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ

ای پیامبر! آن چه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شد، ابلاغ کن و اگر چنین نکنی، پیامش را نرسانده‌ای و خدا تو را از گزند مردم نگاه می‌دارد. خداوند کافران را هدایت نمی‌کند.

سوره مائده آیه ۶۷

اگر در این یک نکته ولایت امیرالمؤمنین  وجانشینی وقائم مقامی اوست را تبلیغ نکنید،اصلاً تبلیغ رسالت نکرده اید،یعنی چه ؟! یعنی شما کوتاهی کردید و در واقعه بدون این حلقه آخر این مسیر بی خاصیت و بی فایده میشود.در این دعای شریف ندبه شما در مورد شخص امیرالمؤمنین ویژگیهایی میخوانید که بدون تعارف و با تحقیق عرض کنم هیچ جای دیگر نمی خوانید.

اول برای ما خیال راحتی می آورد که چرا از بین این همه یار مومن ، این همه نماز شب خوان ، مجاهدین،جانبازان، مجاهدین مومن علی بن ابیطالب برگزیده میشود.از یک جهت فرمودند ببینید خدا وقتی از پیامبرش میگوید چه کسی را انتخاب کنند و این انتخاب دقیقاً در مشیت الهی قرار دارد.بر اساس یک حکمت حقیقی است .این نیست که نستجیر بلله خدا یار کشی کرد بین یاران وبالاخره یکی برگزیده شد.یا یک نفر بر اساس دموکراسی انتخاب شد،پیامبر هم هیچ نقشی در انتخاب امیرالمؤمنین  ندارد،فقط به اراده خدا تبلیغ میکند.

ویژگیهایی که در دعای ندبه بررسی میکنیم بعد میبینیم ریشه همه فضیلت هاست.

“ثُمَّ قَالَ أَنْتَ أَخِی وَ وَصِیِّی وَ وَارِثِی “برادری ، وصی،جانشینی پیامبروراثت پیامبر ”  لَحْمُکَ مِنْ لَحْمِی” اصلاً گوشت تو از گوشت من است. در مورد هیچ کس دیگر همچین روایتی نداریم.” وَ دَمُکَ مِنْ دَمِی ” خونتم از خون من است نه اینکه فقط اندیشه ات مثل اندیشه من است بلکه اخلاق ومرامت هم این چنین است.” وَ سِلْمُکَ سِلْمِی ” بنابراین اگر تو خود منی ،هرکسی من را دوست دارد ،توراهم دوست دارد.” وَ حَرْبُکَ حَرْبِی “هر کسی با تو دشمن است واو بگوید اشهدان محمد عبده رسول الله دشمن منم هست.اینجا عجیب است ،البته عجیب برای آدم کوچکی مثل من ” وَ الْإِیمَانُ مُخَالِطٌ لَحْمَکَ وَ دَمَکَ ” برادران عزیز هیچ جا نداریم ایمان یک امر قلبی است،قلب هم که میگوییم یک جسم صنوبری که خون پمپاژ میکند نیست که یعنی روح تووجان تو است.اما حضرت در مورد امیرالمؤمنین ع میگوید  ،ایمان با گوشت تو مخلوط شده است.” کَمَا خَالَطَ لَحْمِی وَ دَمِی “تفاوت ایمان من با بقیه اینست که حتی گوشت وخونم هم ایمان دارد.آخر اینها که مادی هستند ، ما خیلی کوچکتر از این هستیم که بفهمیم یعنی چه؟!

در مورد جوانی که اهل قرآن میشود امام صادق علیه السلام فرمودند:

مَنْ قَرَاَ الْقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُاللّه ُ عَزَّوَجَلَّ مَعَ الْسَّفَرَهِ الْکِرامِ الْبَرَرَهِ ، وَ کانَ الْقُرآنُ حَجیزا عَنْهُ یَوْمَ الْقیامَهِ ؛

هر جوان مؤمنى که در جوانى قرآن تلاوت کند ، قرآن با گوشت و خونش مى آمیزد وخداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نیک قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روزقیامت ، خواهد بود.

   کافى ، ج ۲، ص ۶۰۳ ، ح ۴

حالا میفرماید علی جان همانطور که گوشت وخون من به ایمان مخلوط است،گوشت وخون تو با ایمان مخلوط شده یعنی حقیقت ایمانی است ،جسمت هم مقدس ومبارک است.این بخشی از فضائل آقا امیرالمؤمنین است که ادامه دارد.

که اگر این فهرست ذرین را به دیوار خانه تان نصب کنید ،آیا گناه از خانه دور میشود؟! نمی شود.

“ذکر علی عباده” نه اینکه مرتب بگویی علی علی کافی باشد.مقام علی ع را یاد کنید این بهترین نوع یاداوری مقام علی ع است که فقط پیامبر اکرم میتوانسته بگوید.عرض کردم اگر نمی گفت تا ابد بار معرفت امیرالمؤمنین برمابسته بود.بعد میفرماید  ” وَ أَنْتَ غَدا عَلَى الْحَوْضِ خَلِیفَتِی وَ أَنْتَ تَقْضِی دَیْنِی وَ تُنْجِزُ عِدَاتِی وَ شِیعَتُکَ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ ”  کسی که حقیقتا تو را در این مسیر مشایعت کند ،شیعه یعنی ” الشیعه من شایع علیّا ” مهمان که میاید میخواهد برود ،مشایعت میکنید یعنی دنبالش میروید،شیعه کسی است که دنبال امامش میرود وحرکت میکند.فرمود اگر کسی شیعه امیرالمؤمنین بشود ” عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ ” منبرهایی از نور جایگاهشان است در حالی که ” مُبْیَضَّهً وُجُوهُهُمْ ” چهرهاشان بر محشر نور افشانند.” حَوْلِی “دور من پیامبر هم جایگاهشان است . ” وَ هُمْ جِیرَانِی ” این ها همسایه های من هستند شیعیان تو امیرالمؤمنین چگونه میتواند پیامبر توصیفش کند،ما نمی فهمیم.

می گوید حالا شیعیان تو را بگوئیم تا بفهمیم که مقام تو چقدر بالا است.بعد فرمود حالا اگر ایمان حقیقتش در توست بعد از من فقط ” وَ لَوْ لا أَنْتَ یَا عَلِیُّ لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِی ” اگر تو نبودی بعد از من مومن از منافق شناخته نمی شد.(معیار مومن) چون کسی که شهادت به وحدانیت ورسالت خدا بدهد میتواند ابوسفیان باشد.نمی شود مومن را از غیر مومن تشخیص داد مگر بواسطه تو در نهج البلاغه ،کلامی که خود امیرالمؤمنین نقل میکند از زبان مبارک پیامبر بعد میگوید پیامبر سخنگوی قضای حتمی الهی در این موضوع بود.هر وقتی آن را میخوانیم باور کنید انگار وجودمان شستشو میشود.احساس نوری که فرمود” شِیعَتُکَ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ مُبْیَضَّهً وُجُوهُهُمْ ” به انسان نرسیده ،ولو انسان نابالغی که نفهمد،آن جا امیرالمؤمنین در تفسیر ” لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِی” اگر تو نبودی علی جان بعد از من مومنین از منافقین شناخته نمی شدند.(معیار مومن)

حضرت در نهج البلاغه حکمت ۴۵ میفرمایند:

لو ضَرَبتُ خَیشومَ المُؤمِنِ بسَیفی هذا على أن یُبغِضَنی ما أبغَضَنی ، و لو صَبَبتُ الدُّنیا بِجَمّاتِها علَى المُنافِقِ على أن یُحِبَّنی ما أحَبَّنی ، و ذلکَ أنّهُ قُضِیَ فانقَضى على لِسانِ النَّبیِّ الاُمِّیِّ صلى الله علیه و آله ، أنّهُ قالَ : یا علیُّ، لا یُبغِضُکَ مُؤمِنٌ ، و لا یُحِبُّکَ مُنافِقٌ

اگر با این شمشیرم بُن بینى مؤمن را بزنم تا با من دشمنى ورزد هرگز دشمنى نخواهد کرد و اگر همه دنیا را به پاى منافق بریزم تا مرا دوست داشته باشد، هیچ گاه مرا دوست نخواهد داشت و این از آن روست که قلم قضا بر این امر رقم خورده و این قضاى الهى بر زبان پیامبر امّى صلى الله علیه و آله گذشته است که فرمود : اى على! هیچ مؤمنى با تو دشمنى نمى کند و هیچ منافقى تو را دوست نمى دارد .

حیدر کرار فرمود اگر با همین ذوالفقارم بینی مومنی را قطع کنم تا از من متنفر شود هرگز اینگونه نمی شود،حتی اگر کاری با این خشونت انجام دهیم.اگر از من بغض پیدا کند اگر مومن باشد امکان ندارد از من بغض داشته باشد.نمی گوید اگر مومن را تحویل بگیریم،قربان وصدقه اش برویم خیلی از من خوشش بیاید ،اینکه منافق است از این کار لذت میبرد.اینکه خواستین مومن را بشناسید ،امیرالمؤمنین تلخ ترین حکم را برایش اجرا کند دست امیرالمؤمنین ودست شمشیرش را هم میبوسد.میگویند خدایا شکر که امیرالمؤمنین من را تنبیه کرده است.(اگر بینی مومن را با همین ذوالفقارم قطع کنم که از من بغض داشته باشد امکان ندارد از من روی برگرداند وبغضی پیدا کند.)

از یاران امیرالمؤمنین شخصی بود که در اثر غفلت ،دستی دزدی میکرد،رفتند دستگیرش کنند که خودش آماده ایستاده بوده ومیگوید خودم خطا کردم و می آیم تا تنبیه شوم.آمد در محکه امیرالمؤمنین (توجه کنید ببینید اینقدر ایمان در ما وجود دارد) نگذاشت وقت امام تلف بشود وخودش اعتراف به خطایش کرد وگفت حکم را به دست ولی خدا جاری کنید.دستش را گذاشت وگفت قطع کنید.”السارق وسارق فقطع ایدهما”  چهار انگشت دستش را قطع میکنند ،بعد دستی که انگشتانش قطع شده را زیر دست دیگرش قرار میدهد واز میان بازار شلوغ کوفه عبور میکند.”ابن الکواب ” سردسته منافقین دید عجب صحنه خوبی است آمد شروع کرد به تمجید وتعریف کردن از او وبد علی ع را گفتن تا از دل آن مرد حب علی ع خارج کند.گفت چه کسی جرأت کرده تو را به این روز درآورد وبه این حال تبدیل کند .مرتب توصیه کردم به اطراف اینها نروید اینها به دوست ودشمن رحم نمی کنند.بعد ببین تو را به این وضع انداختند.این یار امام که عمداً آمده بود در این صحنه قرار گیرد ،شروع کرد به توصیف کردن کسی که دستش را قطع کرده است وگفت می دانی چه کسی دست مرا قطع کرده است  : امیرالمؤمنین ،یعسوب الدین،امام المتقین،وهمین طور ادامه داد به توصیف کردن،ابن الکواب هم پا به فرار گذاشت ورفت.(از زیر حکومت امیرالمؤنین بیرون نمی رود)

فرمود این نشانه مومن به من است ،بغض پیدا نمی کند ولو با شمشیر خودم بینی اش را قطع کنم.از آن طرف ” لو صَبَبتُ الدُّنیا بِجَمّاتِها علَى المُنافِقِ ” اگر همه ثروت دنیا را جمع کنید به پای یه منافق بریزید ” على أن یُحِبَّنی ” که من علی را دوست بدارد ” ما أحَبَّنی ” نمی تواند من را دوست داشته باشد.

نجاشی شاعر بزرگی بود (میدانید امروزه که ماهواره ها وسایتها دستگاه تبلیغاتی دشمن بسیار خبیث است برای انحراف ایجاد کردن،تا جوانها را منحرف کنند)در زمان امامان شعر وشعرا حکم رسانه بودند،معاویه شعرای ابرقدرت را استخدام میکرد تا در مذمت حضرت علی ع شعرها میگفتند واین بسرعت در جامعه پخش میشد.در آن دوره غربت ومظلومیت یک شاعری بود به نام نجاشی که شعر در تأیید امیرالمؤمنین میگفت به سرعت در تمام جزیره العرب وعربستان پخش میشد و تمام فتنه معاویه را خنثی میکرد،گذشت تا دوره خانه نشینی حضرت تمام شد وبه دوره حکومت اسلامی مولا رسید.

خبردادن نجاشی در ماه رمضان شراب خورده است.حالا کسی اینقدر خدمات کرده است،حضرت فرمودند بروید بگیریدش ونزد من بیاورید،مقاومت کرد وبازور به حضور آوردند.

  • امام فرمودند نجاشی تو که اهل علمی! میفمی چه کردی؟!
  • نجاشی گفت: حالا خطایی شده!
  • چی خطایی شده؟!
  • در ماه رمضان شراب خوردید
  • باشد حالا میتوانید بگذرید.
  • حضرت گفتند من نمی توانم بگذرم.

خانواده اش را فرستاد طایفه اش آمدند هرچه تلاش کردند گفتند یا علی آبروی ما میرود اگر نجاشی شلاق بخورد.حضرت اینها را در دارالحکومه مشغول کردند واز در پشتی رفتند وگفتند نجاشی چون حکم خداست جاری میکنم.دید علی ع شوخی نمی کند.گفت علی من یک عمر در مدح تو سروده ام .در روزگاری که هیچ کس کمکت نمی کرد.
من این همه سابقه،علی فرمود من برای آن سوابق ازت ممنونم،دوستت دارم اما حکم،حکم خداست.من جاری میکنم اگر فرزندم هم بود میزدم.دید حضرت علی ع تعارف بردار نیست گفت اگر سر تازیانه ای به من بخورد از همین جا میروم شام وتا عمر دارم خدمت گزار معاویه میشوم.حضرت گفتند تو از این به بعد را خودت میدانی،من وظیفه ام را انجام میدهم.حکم اجرا شد وتا اخر عمرش  بر علیه امیرالمؤمنین شعر سرود.این نفاق را میبینید.

بلافاصله امیر المؤمنین دلیلش را در نهج البلاغه اینگونه بیان میکنند : میفرمایند ” و ذلکَ أنّهُ قُضِیَ فانقَضى ” این است که من میگویم هیچ منافقی نمی تواند سر سوزنی مرا دوست بدارد وهیچ مومنی در هیچ شرایطی از من بدش نمی آید،بخاطر اینست که اولاً در حکم الهی ،قضای الهی حتمی شد وبعد بر زبان پیامبر جاری شد که ” یا علیُّ، لا یُبغِضُکَ مُؤمِنٌ ، و لا یُحِبُّکَ مُنافِقٌ ” تا قیامت هیچ مومنی از تو بدش نمی آید وهیچ منافقی تو را دوست نمی دارد.

” لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِی وَ کَانَ بَعْدَهُ هُدًى مِنَ الضَّلالِ وَ نُورا مِنَ الْعَمَى وَ حَبْلَ اللَّهِ الْمَتِینَ وَ صِرَاطَهُ الْمُسْتَقِیمَ”

 پس امیرالمومنین که تمام پیشینه رسالت رسل به ولایت او باید ختم شود تا بقا وحقیقت داشته باشد معیار ایمان ونفاق است.این ایمان ومحبت واین مودت یک سرمایه می خواهد ویک محافظت از سرمایه،سرمایه آن معرفتی است . چرا نجاشی سقوط کرد چون علی را دوست داشت ولی معرفتش کم بود. بین حب خودش ،آبرو،دنیایش وحب امیرالمؤمنین اخر نتواست انتخاب درست کند .
(چرا در جمهوری اسلامی یک عده ای به محض ینکه حکم حکومت یا تازیانه حکومت علیه منافع خودشان واطرافیانشان میشود،ضد دین میشوند.فریاد واسلاما سر میدهند،این همه سال خوردید،برید،چاپیدید،بچه هایتان به همه جا رسیدند ،جمهوری اسلامی خوب بود.تا اینکه دو نفر را گرفتند در زندان کردند ،طاغوت شد.این نفاق در انقلاب گری است. )

دعای ندبه میگوید حواست باشد آنکه امیرالمؤمنین بود اینقدر منافق پایش بود.این حکومتی است که سایه ای از حکومت امیراالمؤمنین است،راهش چیست؟! راهش ازدیاد ایمان است.

(اگر ایمان ضعیف بشود تازمانی که حکومت جمهوری اسلامی حکمش به نفع توست ،پایش هستیم به محض اینکه علیه تو شد آن طرف میایستیم ودر صف معاویه امروز میرویم ودر BBC  وتوئیتر وغیره برعلیه انقلاب ورهبری صحبت مکنیم.شما که یک عمر از انقلاب دوشیده ای حالا بر علیه اش صحبت میکنید.)

دعای ندبه میگوید اولاً معرفت را بالا ببرید تا در زمره ی مؤمنین وارد بشوید،ثانیاً باقی بمانید خیلی ها آمدند ورفتند.خدا رحم کند به انقلابیه ای که امروز ضد انقلابی شده است.این دو برابر ضد انقلاب از اول عذاب خواهد شد.

این فضائل را پیامبر از امیرالمؤمنین در دعای ندبه به یک چیز شمرده وآنهم علم امیرالمؤمنین است.خیلی زیباست که گاهی در این ندبه هاتان به همین میزان چند دقیقه منبر بخواهید هرهفته یک فرائض را برایمان باز کنند.تا بدانیم که چه میخوانیم.از یک طرف به پیامبر عزیز که میرسد می فرماید ” وَ أَوْدَعْتَهُ عِلْمَ ما کـانَ وَ مـایَکُـونُ إِلَى انْقِضاءِ خَلْقِکَ، ” چرا پیامبر در تمام انبیا برگزیده تر است.میگوید بخاطر اینکه خدایا تو هم علم به گذشته وهم علم به آینده را تا انقضا خلقت به پیامبر ودیعه داده ای.پیامبر همه چیز را در هستی وتمام مسیر خلقت تا قیامت را به اذن الله میدید.

پس وجه افضلیت وبرتری پیامبر بر دیگران چیست؟! “علم امامان”  

چیزی در هستی در عالم فرشتگان ومقربین در عرش وکرسی قوس و غیره نبود مگر در سینه پیامبر وجود داشته بود.بنابراین وجه برتری امیرالمؤمنین چیست؟! همان علم وحکمت را کامل بدون ذره ای کمتر پیامبر به دستور خدا به امیرالمؤمنین داده است.حالا اگر کسی بخواهد تا قیامت پای امیرالمؤمنین بماند ولو شمشیر علی ع گردنش را بزند،هیچ راهی ندارد مگر اینکه وارد دنیای علم وحکمت امیرالؤمنین بشود.

دنیای علم وحکمت امیرالمؤمنین آنقدر مهم است که پیامبر در حدیث مدینه که در همین دعای ندبه هم میخوانیم . می گوید حتی اگر میخواهید مرا بشناسید مستقیم نمی شود.” أَنَا مَدِینَهُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا ” من شهر علم هستم ولی علی در آن است فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْیَأْتِ الْبَابَ ” هرکسی تا قیامت بخواهد بیاید از حکمت من پیامبر استفاده کند باید از علی ع یاد بگیرد.علم وحکمت امیرالمؤمنین رمز بقا در دایره ولایت است ونهج البلاغه عصاره ی استثنایی علم وحکمت امیرالمؤمنین است.و وای بحال آن مومن شیعه ای که نهج البلاغه  نمی خواند.این مثل نجاشی ،حداکثر ۲۵ سال خدمت می کند اما بمحض اینکه گرفتار تازیانه امیرالمؤمنین شد همه چیز یادش می رود وبه معاویه ملحق می شود.

به سراغ نهج البلاغه بروید که خودش می گوید حقیقت من در این کتاب است.نه در حرم من در نجف ،آن نجف اشرف شرافت بی نظیرش به خاطر اینست که پیکرش در آن جای گرفته است .وچقدر فرق بین پیکرامیرالمؤمنین ومنطق امیرالمؤمنین است.حضرت در نهج البلاغه می فرماید :

حکمت ۱۴۰ نهج البلاغه موضوع “نقش سخن در شناخت انسان” را مطرح می کند. (معیار مومن)

” الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ ” اگر دنبال شخصیت کسی می گردی ،شخصیت هر انسانی پشت سخنان پنهان است.

این نهج البلاغه کلام امیرالمؤمنین است. رهبرانقلاب اسلامی میفرماید که شخصیت علی ع در هیچ جا مثل نهج البلاغه تجلی نکرده است.بنشینید پای نهج البلاغه ببینید چه غوغایی میشود.

// علی علیه السلام معیار شناخت مومن / سخنرانی حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع //

Soroosh

باز هم امتحان کن

من نهج البلاغه می خوانم

صوت سخنرانی با موضوع :هنر خوب مردن

صوت سخنرانی: #هنر_خوب_مردن۱ 💠سلسله جلسات درسهایی از نهج البلاغه #تقوی #رمز_عزت_مقاومت #هنر_خوب_مردن ✳️حجت الاسلام #مهدوی_ارفع …

پرهیز از تملق در حکومت مولا علی (ع)

خطبه ۲۱۶ کتاب ارزشمند نهج البلاغه +لینک دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *