سرآغاز > یادداشت > حیات حرفه ای / مدیریت در نهج البلاغه

حیات حرفه ای / مدیریت در نهج البلاغه

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به همه اساتید معزّز و دوستان گرامی
ان شاءالله از این هفته بنده ضمن بهره بردن از مطالب مفید دوستان، سعی می کنم نکاتی را از نهج البلاغه _ این کتاب بی نظیر پس از قرآن کریم که البته همچنان در میان دوستان علی غریب و مهجور مانده است_ تقدیم کنم. مایه امتنان است اگر نقدهای عالمانه خود را به این کمترین هدیه بدهید.

حیات حرفه ای مدیران اسلام و مدیریت دینی از نگاه علی علیه السلام
باید و نباید های مدیریت از نگاه امیرالمومنین

حیات حرفه ای – مدیریت در نهج البلاغه

یکی از مهم ترین اصول در مدیریت اسلامی که دانستن، مهارت و رعایتش در همه سطوح مدیریت _اعم از مدیریت خانواده تا رهبری امت و کشور_ ضروری است و عدم تسلط علمی و عملی نسبت به آن، عامل این همه خسارت ها، موازی کاریها، اتلاف منابع انسانی و مادی و فرصتها و تولید نارضایتی ها و بحران ها شده و می شود، عبارت است از: حیات حرفه ای.

حیات حرفه ای یعنی چی و چه ارکان و ابعاد مهمی دارد؟ امیرالمومنین علیه السلام در حکمت پنجم  نهج البلاغه سه رکن از ارکان  حیات حرفه ای را بیان می فرمایند:

۱_ دانش کافی و جمع آوری کارآمد دانش تولید شده در موضوع مورد نظر توسط پیشینیان

بسیار مشاهده می شود که افراد و مدیران به دلیل ضعف علمی و به روز نبودن در عرصه مطالعه و پژوهش، غافل از تُراث علمی که در طول سالیان دراز توسط دانشمندان و متخصصان عرصه تخصصی خود تولید و منتشر شده است، تصمیمات نادرست می گیرند و از همان نقطه آغاز، سیستم را دچار مشکلات و آسیب های عدیده می کتند.
حضرت می فرمایند: “العِلمُ وِراثَه کریمه” یعنی دانشِ هر کار، میراث گرانبهاست که اگر ارزش آن را بدانید آن را فراگرفته و بکار می بندید.

۲_ رعایت آداب هر کار و حرفه

اکثر مردم به اشتباه گمان می کنند که ادب، صرفاً رعایت اخلاق و احترام در معاشرتهای فردی و اجتماعی است در حالی که ادب، عنوان عامی است که هر فعالیت و هر نوع حضوری را شامل می شود.
یکی از مهم ترین آداب، آداب مدیریت است که رعایت درست و بجای آن، باعث می شود که مدیر هر روز و هر ساعت در نظر همکاران و کارمندان خود، جلوه ای زیبا و مقبول و نو داشته باشد.
حضرت می فرمایند:” و الآدابُ حُلّلُُ مُجَدَّدَه” یعنی آداب هر کار و موقعیتی مانند زیورها و زینت هایی است که مرتباً نو و تجدید می شود.

۳_ اندیشه ورزی

گاهی _ بلکه همواره _حتی دانش تخصصی و به روز هم در مدیریت زندگی و شرکت و لشگر و کشور کفایت نمی کند؛ بلکه انسان تا زمانی که به تفکر و اندیشه ارزش قائل نشود نه می تواند از دانشش استفاده بهینه کند، نه از منابعش بهره وری کامل داشته باشد و نه قدرت بومی سازی دانش خود را دارد.
حضرت در این خصوص می فرمایند:” و الفِکزُ مِرآهُُ صافِیَه” یعنی اندیشه ورزی ، آیینه ای صاف و صیقلی است که می توان ریزه کاریها و حقایق را در آن بصورت دقیق و شفاف دید.
داشتن هیات اندیشه ورز قوی و همچنین تمرین برای اندیشه ورزی خود مدیران از پیش نیازهای یک مدیریت پسندیده اسلامی است.

بیایید با سرمشق گرفتن از نهج البلاغه به سمت  حیات حرفه ای حرکت کنیم.

جستجو کنید

برای تعجیل در فرج چه باید کرد؟

وظایف منتظران

  ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ وظایف منتظران – قسمت اول تاریخ جهان و بویژه تشیع …

عدالت و قیمو المیزان علی علیه السلام

عدالت در نهج البلاغه

بسم الله الرحمن الرحیم عدالت در نهج البلاغه / قسمت اول سومین اصل در مکتب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *