سرآغاز > آثار > سخنرانی ها > جلسات آنلاین نهج البلاغه > جلسه سوم پرسش و پاسخ حکمت های نهج البلاغه گروه آنلاین نهج البلاغه

جلسه سوم پرسش و پاسخ حکمت های نهج البلاغه گروه آنلاین نهج البلاغه

جلسه سوم پرسش و پاسخ آنلاین گروه تلگرام برادران نهج البلاغه ای با پاسخ های حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع به پرسش ها برگزار گردید. سوالات به صورت متن و پاسخ های متنی و صوتی استاد گرامی در این جلسه در ادامه تقدیم می گردد.

[divide]

سلام به نمایندگی از همه اعضای گروه عرض احترام ویژه دارم خدمت استاد بزرگوار . ثواب این لحظات نورانی رو به نیابت از رهبر عزیرتر از جانمان هدیه میکنیم به سیدی شباب اهل الجنه امام حسن و امام حسین علیه السلام . ان شاالله با عنایت خاص حضرتش جرعه نوش زلال معرفت علوی شویم.

☘☘چند نکته ☘☘
ان شاالله جلسات در سه بخش برگزار میشود :

تبیین نهضت جهانی احیا نهج البلاغه خوانی
پاسخ گویی به سوالات ارسالی اعضا از حکمت ها
پاسخ گویی به سوالات آنلاین اعضای محترم

۱. در حین برگزاری جلسه از ارسال هرنوع مطلب ، لطفا خودداری بفرمایید.
۲.در زمان حضور هرچند مجازی در “جلسه نهج البلاغه خوانی ” نهج البلاغه ترجمه مرحوم دشتی را به همراه داشته باشید.
۳. ۴۵دقیقه ابتدای کلاس زمان پاسخگویی سوالات ارسالی اعضای نازنین و تبیین نهضت نهج البلاغه خوانی توسط استاد محترم میباشد.
۴. ۱۵دقیقه آخر کلاس اعضا میتوانند سوالات خود را از مطالب ارائه شده ی جلسه به صورت مکتوب در گروه ، ارسال نمایند تا استاد به پاسخگویی آنلاین بپردازند.
۵.نمایش استیکر صلوات اتمام زمان جلسه را نشان میدهد ، در نتیجه اعضا سوالات و نکات خود را از طریق خصوصی بنده باید ارسال نمایند.

یاعلی

در خدمت استاد گرامی هستیم با تبیین نهضت نهج البلاغه خوانی

تبیین نهضت جهانی احیا نهج البلاغه خوانی

قسمت اول

🔹🔹🔷🔹🔹✨ 📖 ✨🔹🔹🔷🔹🔹

تبیین نهضت جهانی احیاء نهج البلاغه

☝️یکی از دلایل ضرورت بازگشتِ جامعه به
« نهج البلاغه » را امروز خدمت شما بزرگواران تقدیم میکنم:

فرض کنید در خانواده ای، جمعی، شرکتی ، گروهی که با هم قرار است یک هدف مشترک را تأمین کنند ۵ نفر آدم حضور دارند و هر کدام فقط یک زبان خاص را بلدند و فقط به یک زبان میتوانند صحبت کنند و از یک زبان بفهمند ؛ مثلاً یکی فقط فارسی میتواند صحبت کند و فقط زبان فارسی میفهمد ، دیگری عربی، دیگری ژاپنی ، دیگری انگلیسی، دیگری فرانسوی

⁉️ آیا به نظر شما اینها اصلا میتوانند هیچ کار مشترکی انجام بدهند؟

👈 درحالی که اولین شرط تفاهم که هم زبانی است را ندارند.
اگر بخواهند آن اتفاقی که به خاطرش دور هم جمع شدند رقم بزنند یا
الف) باید یک زبان مشترک بین خودشان درست کنند
ب) بالاخره همه شان زبان یکی را یاد بگیرند وباهم گفتگو کنند

از زبان ظاهر مهمتر ، زبان فکر و قلب و اندیشه است ؛ هرکدام از ما به یک زبان فکر میکنیم ، به یک زبان میخواهیم ، به این معنی که آرزوها و آرمان ها، حب وبغض ها، محبوب و مبغوض ها، ترس و شوق هایمان تعریف کننده زبان وجود ما هستند ، به اصطلاح” گفتمان” ما هستند .
📢 اگر در جمع و جامعه و امتی گفتمانِ رأس و صدر جامعه که رهبر جامعه باشد خدای نکرده با گفتمان لایه های بعدی جامعه و به خصوص توده مردم متفاوت و حتی گاهی وقتها متعارض باشد ، آن جامعه نمیتواند به هدف مشترک و متعالی برسد ، بلکه هر لحظه در معرض فرو پاشی و انحطاط است.
ما معتقدیم اگر بخواهیم گفتمان مشترک و متعالی ، نورانی و واقعی و رو به پیشرفتی در جامعه حاکم باشد باید تمام جامعه به زبان امیرالمؤمنین ( علیه السلام) بیاندیشند و آرزو کنند ؛ خواسته ها ، آرمان ها ، حب و بغض ها، نفرت ها و شوق ها ، خوف ها باید هماهنگ و هم سنگِ حب وبغض ، خوف وشوق امیرالمؤمنین ( علیه السلام) باشد .✨

❌ خدای ناکرده در جامعه ای اگر رهبر معظم انقلاب ، اهداف و آرزوهایش وتعریفش از هدف زندگی رساندن بشر به سرچشمه تمدن ایرانی اسلامی باشد، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد، عبور درست از پیچ تاریخی باشد و از این حرفهای بزرگ و ارزشمند و متعالی ، اما مسؤولین و مردم جامعه دنبال معیشت و لذّت آنی ودفعی و امروزیِ خود باشند ، به هر قیمتی ولو با خلاف قوانین ؛ فرار کردن از مالیات، نگاه به بیگانگان و امثال آن ،
این جامعه واقعا در معرض خطر جدی است ، مثل همان ۵ نفری که هیچکدام زبان همدیگر را نمیفهمند ، لذا نمیتوانند به جهت واحدی حرکت کنند نهج البلاغه آن گفتمانی است که اگر همه افراد جامعه را موفق بشویم سر سفره اش بنشانیم آن موقع بین رهبرش، رئیس جمهورش، وزیرش ، وکیلش، رئیسش، توده مردم ؛ معلمش، دانش آموزش ، حوزویش ، دانشگاهیش، هنرمندش، شاعرش یک وحدت گفتمان شکل میگیرد وقتی وحدت گفتمان شکل گرفت ، حالا همه تلاش میکنند کل جامعه به سعادت متعالی ومد نظر رهبری جامعه برسد ، چرا؟؟
👈چون نهج البلاغه به تعبیر صریح رهبر معظم انقلاب
کتاب تدوین شده انقلاب اسلامی است. هرکسی میخواهد با بالاترین ارزشهای اسلامی آشنا بشود، هرکسی میخواهد الگوی یک حکومت دینی از نقش حاکم تا نقش مردم را درست بشناسد ، هرکس میخواهد شرایط و لوازم رسیدن به تمدن متعالی الهی را درک کند کافی است با نهج البلاغه که محصول دوران حکومت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) است آشنا بشود .
حضرت امیرالمؤمنین دراین کتاب شریف :

۱ ) آرمان های خودش
۲ ) حب و بغض
۳ ) خوف و شوق
۴ ) سعادت و شقاوت امت ها
۵ ) راه رسیدن به سعادت حقیقی ونجات از شقاوت
۶ ) راه رسیدن به رفاه مادی در ذیل تعالی معنوی
۷ ) رونمایی به بهترین وجه از عدالت
۸ ) انواع و اقسام ارزش هایی که شرط لازم برای رسیدن به یک جامعه بالنده ، روشن و برخوردار از رفاه مادی و معنویت و عقلانیت هست
را مطرح و بیان کرده اند.

✨📖✨ اگر نهج البلاغه را خوب بخوانیم و خوانده باشیم ؛ آن موقع حب و بغض ها ، آرمان ها ، سبک زندگی و ارزش هایمان را با امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) هماهنگ میکنیم و چون رهبر عزیز انقلاب تمام عمرش با همین کتاب وهمین آرمان ها و ارزش ها و حب وبغض ها کاملاً هماهنگ شده ، آن وقت هماهنگی بین ما و رهبر عزیزمان به وساطت « نهج البلاغه» در عمیق ترین لایه شکل میگیرد وآن روز است که ما به یک گفتمان قوی ِ متعالی ِ پیش برنده پشت سر رهبری عزیز گام های بلند تمدن سازی را یکی پس از دیگری طی خواهیم کرد ان شاءالله .

 

حکمت ۴۷: چکار کنیم همتمان زیاد و بلند همت شویم!

(حکمت :: ۴۷امام (علیه السلام) فرمود: قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ وَ صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ- وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنفَتِهِ وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیْرَتِهِ

ترجمه حکمت ۴۷: «مقام و ارزش هر کسى به قدر همت او، و راستى و درستى‏اش به اندازه جوانمردى او و دلاورى‏اش به مقدار عار و ننگ او از کار زشت، و پاکدامنى‏اش به اندازه غیرت اوست.»)

 

حکمت ۴۹: منظور هر کدام از دو عبارت این حکمت چیست!؟ یعنی ادمی که بزرگوار است به هنگام گرسنگی ممکنه است یورش ببرد!؟

 

افراد بزرگوار و با شخصیت تنها هنگامى دست به حمله مى زنند که به آنها ستم شود و یا نیاز مبرم براى ادامه حیات پیدا کنند که در این صورت براى گرفتن حق خود و دفاع در مقابل ظالمان غیرت آنها به جوش مى آید و حمله جانانه اى مى کنند; ولى لئیمان هنگامى که به نوایى برسند و بر مراد خویش سوار گردند طغیان مى کنند و افراد بى گناه را مورد حمله قرار مى دهند. لذا در قرآن کریم هم درباره انسانی که تربیت الهی نشده باشد می فرماید:”ان الانسانَ لَیَطغی اَن رءاهُ استَغنی” و شاعر عرب مى گوید: لا یَصْبِرُ الْحُرُّ تَحْتَ ضَیْم *** وَإنَّما یَصْبِرُ الْحِمارُ آزادمرد در زیر ستم صبر نمى کند. این الاغ است که صبر مى کند! شاعر دیگرى نیز مى گوید: إذا أنْتَ أکْرَمتَ الکَریمَ مَلَکَتَهُ *** وَإنْ أنْتَ أکْرَمتَ اللَئیمَ تَمَرَّدَا اگر شخص کریم را اکرام و احترام کنى مالک او مى شوى ولى اگر لئیم را اکرام کنى (بیشتر) سرپیچى می کند.

 

سلام حکمت۴۹را نمیفهمیم.

 

 

 

حکمت ۵۰: ایا با همه مردم باید خوشرویی کرد!؟
چکار کنیم این خوشرویی زمینه ساز سواستفاده طرف مقابل نشود

 

 

یا حسین:
حکمت ۵۲ را هم یک توضیح لطف کنید

امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۱۱ عفو در هنگام قدرت را مصداق شکر نعمتِ قدرت برمیشمارند و در حکمت ۱۹۴ در قالب عبارتی شیوا و ظریف به ما می آموزند که اگر در زمانی که قدرت انتقام نداشتی بخشیدی که هنری نکرده ای چون اگر هم میخواستی انتقام بگیری نمی توانستی اما اگر با وجود قدرت انتقام، عفو کردی کار بزرگ و انسانی کرده ای.
در سیره عملی خودشان هم می بینیم که حتی درباره قاتل خود می فرمایند اگر زنده ماندم خودم می دانم که عفو کنم یا قصاص! یعنی انسان پستی مثل ابن ملجم هم احتمال عفو داشت.

 

حکمت ۵۷: قناعت یعنی چی!؟

 

 

حکمت ۶۰: تربیت زبان چگونه است؟

 

 

 

یا حسین:
سلام در حکمت ۶۱ منظور از “نیش زن شیرین است ” چیست؟

یعنی زن اگر گاهی سخنی هم می گوید که ظاهرش برای شوهر تلخ و گزنده است اما نیت و غ ضش پاک و از سر دلسوزی است و چه بسا نتیجه و اثرش هم شیرین و خوب است

 

حکمت ۶۲ تناقض با آن حدیث معروف ندارد که اگر کسی در پیشگاهت تو را تعریف کرد با خاک به صورتش بپاش؟ اینطور شنیدم اگر درست نیست اصلاح بفرمایید

 

یا حسین:
حکمت ۷۶ را واضح توضیح صوتی بفرمایید ممنون میشوم.

یکی از راههای بصیرت یافتن و در تاریخ خود درست و بهنگام اقدام و عمل کردن، عبرت آموزی و درس گرفتن از گذشته و گذشتگان است.
از طرفی برای درس گرفتن از تاریخ گذشته ابتدای باید دورانی را در تاریخ پیدا کرد که حداکثر مسابهت را با دوران ما داشته باشد یا در هر حادثه باید حادثه مشابه آن را پیدا کرد.
آنگاه اگر حادثه یا تاریخی را یافتیم که آغاز آن با آغاز حادثه جاری در زندگی ما شباهت کامل یا حداکثری داشت می توان پایان حادثه کنونی را از پایان آن حادثه تاریخی پیش بینی کرد.

 

در این قسمت استفاده می کنیم از استاد گرامی با پاسخ گویی به سوالات انلاین دوستان – رفقا اگر سوالی دارند بپرسند

 

لطفاحکمت ۶۷ رایه توضیح بدهید.

جلسه امشب را با صلوات بر محمد وال محمد به پایان می بریم.

 

Soroosh

باز هم امتحان کن

حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع

سلسله نشست “جوان مومن انقلابی” دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان

سخنرانی حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان با موضوع سلسله نشست …

یک نظر

  1. با سلام. پاسخی که با حکمت ۴۷ بیان شد، سؤال این بود که چه کنیم همتمان زیاد شود؟ و این پاسخ پرسش مذکور نیست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *