ماجرا بهظاهر خیلی ساده بود ولی در باطن خیلی دشوار.
ظاهرش این بود که خداوند برای حفظ جریان هدایت بشر همانگونه که محمد صلیالله علیه واله را نصب کردی علی بن ابیطالب را بهعنوان جانشین وی نصب کرد و مردم هم تکتک و گروهگروه با او بیعت کردند.
اما در باطن خیلی دشوار بود و دشوار هست و دشوار خواهد بود چرا؟ زیرا:
اولاً پیامبر در بیان علت افضل بودن علی بر دیگران نه شجاعتش را مطرح فرمود و نه عبادتش و نه قرابتش و نه … بلکه اعلمیتش را مطرح کرده فرمودند:” مَعاشِرَ الناسِفَضِّلوهُ ما مِن عِلمِ الا و قَد اَحصاهُ اللهُ فیَّ هیچ علمی نیست مگر خدا آن را در من جمع کرده است و ما عُلِّمت ُمِن عِلم فقد عَلَّمتُه علیّاً و من همه علومم را به علی دادهام” و برای محکمکاری این ادعا را به قرآن استناد داده و فرمود:” این علی همان امام مبینی است که خدا در سوره یاسین توصیفش فرمود:” و کُلَّ شئِِ احصّیناهُ فی امامِِ مُبین”
ثانیاً برای پی بردن به شخصیت هرکسی و ابعاد آن خصوصاً ابعاد علمی آن چارهای جز مراجعه به سخنانش نیست لذا خود امیرالمؤمنین میفرماید:” شخصیت هرکسی پشت کلام و زبانش مخفی است.” بقول سعدی:
تا مرد سخن نگفته باشد
عیب و هنرش نهفته باشد
ثالثاً از بین تمام آثار مکتوبی که شامل سخنان گهربار مولاست هیچ کتابی به جامعیت و عمومیت و زیبایی و زیبایی و بهروز بودن نهجالبلاغه نیست زیرا به تعبیر دقیق رهبر انقلاب ” چهره امیرالمؤمنین در هیچ جا بهاندازه نهجالبلاغه ظهور نکرده است” و نیز میفرمایند:”دوران ما شبیهترین دوره به دوره حکومت امیرالمؤمنین است پس روزگار، روزگار نهجالبلاغه است.”
حالا با الگوی مهندسی معکوس میپرسیم: آیا شما نهجالبلاغه را خواندهاید؟
اگر نخواندهاید پس از شناخت شخصیت و زمانه علی و مواضع و رهنمودهای او بیبهرهاید!
و اگر نمیدانید علی علیهالسلام کیست؟ چه افکاری دارد؟
نسخهاش برای درمان دردهای بشر و منطق روشش برای اداره امور امت چیست؟
و اگر اینها را نمیدانید پس چگونه با او بیعت کردهاید؟
آیا اینگونه بیعت بدون معرفت و بصیرت پایدار میماند؟ اگر پایدار میماند مردم صرفاً ۷۰ روز بعد از غدیر مولا رها نمیکردند و با ابوبکر بیعت نمینمودند….
حالا دوباره از خود بپرسیم: